Καταλάβατε τώρα;

13227471_10209153813820283_35053509384252822_o

 

Για να καταλάβετε γιατί είμαι αντίθετος στην «αδειοδότηση» των καναλιών, ας θυμηθούμε εδώ την περίπτωση των ταξί και των φορτηγατζήδων και με ποιό τρόπο ο κεντρικός σχεδιασμός των κρατικιστών δημιουργεί προβλήματα όχι μόνο στο τώρα, αλλά και σε μελλοντικές κυβερνήσεις.

Τι είχε συμβεί στην περίπτωση των ταξί; Κάποια στιγμή μια κυβέρνηση αποφάσισε ότι έπρεπε να πληρώνουν άδεια. Και την πλήρωναν ακριβά. Αυτή η άδεια όμως όχι μόνο κατέστησε αυτά τα επαγγέλματα ακριβά, αλλά οδήγησε και σε αυξημένες τιμές του προϊόντος τις οποίες δεν μπορούσε να αμφισβητήσει κανείς. Διότι αυτή είναι η στρεβλή φύση των κλειστών επαγγελμάτων: να καθιστούν ένα προϊόν ακριβό για όποιον το χρειάζεται. Με αυτό τον τρόπο μια άδεια ταξί όχι μόνο έγινε πανάκριβη, αλλά και μέσο πολιτικής συναλλαγής.
Όταν λοιπόν αυτή η πρακτική του περασμένου αιώνα ήλθε η ώρα να τερματιστεί, προέκυψε ένα «ηθικό», ας πούμε ζήτημα. Ξαφνικά η άδεια ήταν πάμφθηνη ενώ χιλιάδες άλλοι είχαν πληρώσει ένα σκασμό λεφτά για μια άδεια. Έτσι οι ιδιοκτήτες αντέδρασαν – και στην ουσία, αν συνυπολογίσουμε την αντίδραση στο άνοιγμα των αγορών σε μερικά επαγγέλματα (ταξί, φορτηγά, φαρμακεία κ.α.) κατόρθωσαν και άλλαξαν τους κυβερνητικούς συσχετισμούς, ώστε να μας κάτσει στο σβέρκο η παρούσα κυβέρνηση.

Κάντε μια προβολή στο μέλλον τώρα: τα 4 κανάλια επειδή ακριβώς δεν έχουν κανένα ανταγωνισμό που να τους προκύψει για τα επόμενα 10 χρόνια στην ουσία συνιστούν ένα ιδιότυπο τραστ που καθορίζει τις τιμές πχ. στη διαφημιστική πίτα. Δεν θα υπάρχει κανείς να αμφισβητήσει αυτές τις τιμές φτιάχνοντας καλύτερο προϊόν, καλύτερο τηλεοπτικό πρόγραμμα, καλύτερο κανάλλι ή δίνοντας χαμηλότερες προσφορές διαφήμισης, διότι η τηλεοπτική αγορά «κλείνει». Κανείς δεν μπορεί να μπει εκεί πλέον.

Φανταστείτε τώρα ότι εκλέγεται μελλοντικά μια κάπως φιλελεύθερη κυβέρνηση που θέλει να αλλάξει το τηλεοπτικό τοπίο και να απελευθερώσει τις άδειες, καταργώντας τες ή κάνοντάς τες πολύ-πολύ χαμηλές. Τότε θα ξεσηκωθούν οι 4 που έχουν πληρώσει μερικά εκατομμύρια γι’ αυτές. Και όλοι γνωρίζουμε με ποιόν τρόπο αντιδρά κάποιος που χάνει το προνόμιό του, ειδικά δε για κάτι που απευθύνεται με μαζικό τρόπο στους πολίτες.

Έτσι, με αυτό τον τρόπο ο κεντρικός σχεδιασμός έχει καταφέρει δύο πράγματα: πρώτον εξασφαλίζει ότι οι ιδιοκτήτες της κλειστής αγοράς δεν θα της πάνε κόντρα ώστε να μην έλθει καμία τέτοια κυβέρνηση που θα τους αφαιρέσει τα προνόμια και δεύτερον, ότι ακόμα και αν παρ’ ευχήν έλθει μια τέτοια κυβέρνηση, η προπαγάνδα θα φροντίσει ώστε οι μέρες της να είναι μετρημένες.

Καταλάβατε τώρα;

 

Χρήστος Μαυρόγιαννης

Advertisements