Ειδομένη, άλλη μια «επιτυχία» της εθνοσωτηρίου

12366150_10207802006745951_7288130277011600634_o

 

Φαντάζομαι πως ελάχιστοι από εμάς γνώριζαν την Ειδομένη του Νομού Κιλκίς, πριν τις τελευταίες εξαιρετικά δυσοίωνες και δραματικές εξελίξεις που συνέβησαν εκεί. Ακόμα λιγότεροι ξέρουν πως η κατάσταση στον σιδηροδρομικό εμπορικό αυτό κόμβο, έχει επιδεινωθεί εδώ και 22 μέρες και όχι την τελευταία εβδομάδα όπου έπεσαν τα φώτα της δημοσιότητας. Και αυτό είναι πραγματικά εξοργιστικό αφού η Κυβέρνηση είχε προειδοποιηθεί από τους φορείς, τουλάχιστον πριν δύο εβδομάδες αλλά ως συνήθως αδιαφόρησε ή υποβάθμισε κάκιστα τις επιπτώσεις.

Ας δούμε περιεκτικά, τι ακριβώς συνεπάγεται για την σχεδόν ημιθανή μας οικονομία αυτή η πολυήμερη ανωμαλία, για την κλιμάκωση της οποίας την αποκλειστική ευθύνη έχει η Κυβέρνηση, αφού αντιμετώπισε με προχειρότητα την επιδεινούμενη κατάσταση. Ήδη από τα τέλη Νοεμβρίου ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος είχε δημόσια καταγγείλει τις μεγάλες καθυστερήσεις και την τάση των μεγάλων εταιρειών που χρησιμοποιούν τον ΟΣΕ μέσω του κόμβου της Ειδομένης, να αλλάξουν δρομολόγια μέσω Βουλγαρίας. Αδράνησε προκλητικά, όταν η ΗP προειδοποίησε τις πρώτες μέρες του Δεκέμβρη πως θα χρησιμοποιήσει το Κόπερ της Σλοβενίας. Ακόμα και στις 3/12 όταν υπήρξε η τραγική είδηση της ηλεκτροπληξίας του 22χρόνου Μαροκινού, πάλι κινήθηκαν τα επίσημα κυβερνητικά κλιμάκια με καθυστέρηση. Ναι μεν και η στάση των Σκοπιανών ήταν επιεικώς απαράδεκτη αλλά όταν το διακύβευμα είναι ένα τελειωτικό χτύπημα σε οικονομική δραστηριότητα, έπρεπε προφανώς, οι αντιδράσεις να μην είναι τόσο χλιαρές. Το κόστος για τους μεταφορείς ξεπερνά το 1,2 εκ. ευρώ. Οι αμαξοστοιχίες που παρέκαμψαν τον κόμβο της Ειδομένης έχουν ακινητοποιηθεί στα σύνορα Βουλγαρίας-Σερβίας καθώς οι Βούλγαροι δεν μπορούν να διαχειριστούν 600 εμπορικούς συρμούς από ένα σταθμό που καθημερινά δεν εξυπηρετούσε πάνω από 100 το πολύ. Το κόστος της παράκαμψης είναι κατά 25% αυξημένο για όλους τους εξαγωγείς και μάλιστα μιλάμε για ευπαθή προϊόντα όπως η ζάχαρη. Λόγω του δριμύτατου ψύχους πολλά βαγόνια έγιναν… είδος θέρμανσης για τους εγκλωβισμένους πρόσφυγες, ιδίως τις νυχτερινές ώρες και η φθορά κρίσιμου υλικού είναι σημαντική. Η ΗP έκανε πράξη την απειλή της και έστειλε κάθε δραστηριότητα της στην Σλοβενία. Αυτό δημιούργησε σοβαρά προβλήματα και στον OΛΠ καθώς η COSCO βλέπει τον βασικό πελάτη της, να απομακρύνεται και μάλιστα με τους ανταγωνιστές Ιταλούς να καραδοκούν και να προσεγγίζουν επιθετικά την HP προς όφελος των δικών τους λιμανιών. Φυσικά, δεν παραγνωρίζω και την ανθρωπιστική διάσταση με χιλιάδες ανθρώπους, να υπομένουν ένα καθημερινό μαρτύριο εγκλωβισμένοι κάπου στα Βαλκάνια, με θερμοκρασίες που το βράδυ πέφτουν πολλούς βαθμούς κάτω από το μηδέν.

Η Κυβέρνηση αδράνησε εγκληματικά και καθυστέρησε ανεπίτρεπτα να αντιδράσει.

Από τις 18/11 πέρασαν τρεις ολόκληρες εβδομάδες μέχρι να ξεκαθαρίσει την κατάσταση ως όφειλε, προστατεύοντας ζωτικά οικονομικά συμφέροντα της χώρας. Το κόστος όμως είναι βαρύτατο στον τομέα που τόσο αλαζονικά κομπάζει πως χειρίζεται ευλαβικά: το γόητρο και η αξιοπιστία της χώρας, ως διαμετακομιστικός κόμβος αλλά και ως παράγοντας σταθερής οικονομικής ροής, εμπορευμάτων από την Ανατολή, έχει τρωθεί επικίνδυνα. Είναι εξαιρετικά αμφίβολο αν ο κύριος πελάτης του ΟΛΠ επανέλθει. Είναι εξαιρετικά αμφίβολο αν οι υπόλοιποι μεγάλοι πελάτες του, συνεχίσουν να τον εμπιστεύονται. Η πιθανή αποκρατικοποίηση του ΟΣΕ γίνεται ακόμα πιο δυσχερής και απωθητική για ξένους επενδυτές. Μια χώρα ανήμπορη να προασπίσει βασικά της συμφέροντα δεν μπορεί να είναι αξιόπιστος εμπορικός εταίρος για οποιονδήποτε σοβαρό επενδυτή. Το οξύμωρο είναι πως λίγο μετά τις εκλογές, τα φιλοκυβερνητικά μέσα, με διθυράμβους ανακοίνωναν την επίτευξη συμφωνίας με HP- COSCO έπειτα από πολύωρη διαπραγμάτευση στο Μέγαρο Μαξίμου. Αυτή, φυσικά και ακυρώθηκε από την πλήρη αδυναμία της Κυβέρνησης να υπερασπιστεί αυτό που εγγυήθηκε: την ασφαλή και ανεμπόδιστη εμπορική ροή τεράστιας ποσότητας και αξίας εμπορευμάτων που διέρχονται από την χώρα μας.

Αφήνω δε για το τέλος, την καθεστωτικού τύπου, απαγόρευση στα ΜΜΕ να καλύψουν δημοσιογραφικά την επιχείρηση εκκένωσης και απελευθέρωσης της εμπορικής γραμμής Ειδομένης. Ο διεθνής τύπος υπήρξε καταπέλτης ενώ και ο εγχώριος μίλησε για λογοκρισία. Πρόκειται για πρωτοφανή ενέργεια, που θυμίζει άλλες εποχές και αντιλήψεις. Και εννοείται πως αφού η ίδια η Κυβέρνηση επέτρεψε να φτάσει η κατάσταση στο απροχώρητο, δεν θα ήταν ειρηνική η επίλυση της. Ακόμα και σήμερα, ο αρμόδιος Υπουργός δήλωσε πως ούτε ο ίδιος ξέρει τι θα κάνουν με τους χιλιάδες πρόσφυγες που ήρθαν στην Αθήνα και θα στεγαστούν στο ΤΑΕ-ΚΒΟ-ΝΤΟ το οποίο πρέπει στις 17/12 να παραδοθεί στην αθλητική ομοσπονδία. Είναι σαφές πως πρόκειται για ασύλληπτη προχειρότητα υλοποίησης, αδυναμία στην εκτίμηση των επιπτώσεων, αυταρχισμό και άκομψη συμπεριφορά στον Τύπο που δυσφημεί ακόμη περισσότερο την εικόνα της χώρας. Υποβαθμίζει εν μέσω capital controls και άλλο, την εξαγωγική της ικανότητα. Πραγματικά, χρειάζεται μεγάλη προσπάθεια για να προκαλέσεις τέτοια βλάβη συμφερόντων στην ίδια σου την χώρα.

Εύγε!

 

από τον Kostas Alexopoulos για το Παρατηρητήριο

Advertisements