Μια απάντηση στον κύριο Λυκεσά, για το θέμα του 23% ΦΠΑ στην ιδιωτική παιδεία, από το Παρατηρητήριο

12038673_10207406412536343_8136340748766779749_o1

 

«Παιδεία: από το Κοινωνικό Δικαίωμα στην οικονομική δυνατότητα

του Απόστολου Λυκεσά 29 October 2015

tου Απόστολου Λυκεσά 29 October 2015 Είναι ακατανόητη –επιεικής χαρακτηρισμός, στα όρια του ευφημισμού- η παρατεινόμενη κυβερνητική αμφιθυμία για το θέμα του ΦΠΑ στην ιδιωτική εκπαίδευση. Παραμένει δε ανερμήνευτη η στάση βουλευτών και στελεχών του ΣΥΡΙΖΑ οι οποίοι βάλουν κατά του υπουργού παιδείας Νίκου Φίλη που ορθώς επιμένει στην άποψή του, θυμίζοντας ότι το διακύβευμα για την αριστερά ήταν είναι και θα είναι η δωρεάν δημόσια παιδεία. Εκτός και κάτι άλλαξε και δεν το γνωρίζουμε, αλλά αν κάτι άλλαξε δεν μπορεί να είναι τα προτάγματα της αριστεράς, θα είναι ότι κάποιοι τα έχουν αφήσει στη γωνία μαζί με την ομπρέλα τους μπαίνοντας κάτω από τα τηλεοπτικά υπόστεγα. Η συζήτηση, με την ένταση που έχουν δώσει στο ζήτημα όλα τα ιδιωτικά κανάλια και οι εφημερίδες που τροφοδοτούν το ζαλισμένο νεοφιλελεύθερο κοινό τους με επιχειρήματα επιπέδου «η δημόσια παιδεία είναι κοινωνικός χυλός», κατατείνει στο αποτέλεσμα που χρόνια είναι το ζητούμενο γι αυτές τις επιχειρήσεις, να κάνουν δηλαδή το μυαλό του κοινωνικού σώματος πουρέ. Δεν γνωρίζω αν στο κυβερνητικό στρατόπεδο κάποιοι θέλγονται από τις τηλεοπτικές θωπείες στις οποίες τόσο συχνά πλέον καταφεύγουν ή έχουν συγκινηθεί από την στροφή στην «κοινωνική ευαισθησία» που επιδεικνύουν οι πολυεδρικές τηλεοπτικές Υδροκεφαλές οι οποίες μέχρι πριν λίγο μόλις καιρό έσειαν τον βούρδουλα της προτεσταντικής ηθικής εναντίον όσων προσπαθούσαν να ακουστεί έστω η φωνή της απελπισίας τους. Ακόμη και η λέξη «παραπαιδεία» δεν ακούγεται καν από ανθρώπους που μεγάλωσαν στιγματίζοντάς την. Και αναζητούν «ισοδύναμα» δηλαδή έναν έξυπνο τρόπο να την πληρώσουν και πάλι αυτοί που ήδη έχουν πληρώσει και το μάρμαρο και τον μαρμαροτεχνίτη που τα έχει κάνει λαμπόγυαλο. Σε λίγο θα μας πουν ότι η ιδιωτική παιδεία είναι είδος πρώτης ανάγκης. Κι αυτό που είναι να σε βουρλίζει περισσότερο είναι ότι κλαυθμηρίζουν για τον φόρο όσοι έχουν να πληρώσουν αλλά θέλουν να τον μοιραστούν «δίκαια» με όσους και την έχουν πληρώσει μέχρι τώρα και σύμφωνα με την λογική τους πρέπει να συνεχίζουν να πληρώνουν. 

Δεν τολμούν βέβαια να αναφερθούν στα ιδιωτικά σχολεία των πλουσιόπαιδων. Όχι. Είναι έξυπνοι και πονηροί οι άνθρωποι. Τα φροντιστήρια επικαλούνται. Τα οποία ως γνωστόν είναι προπαρασκευαστικά κέντρα μόνο για τις εξετάσεις. Το γεγονός ότι παιδιά μεταναστών και φτωχών οικογενειών μπαίνουν στα πανεπιστήμια χωρίς να πάνε φροντιστήριο δεν λέει τίποτα σε κανέναν. Το ότι εισάγονται σε σχολές παιδιά που πηγαίνουν στα κοινωνικά φροντιστήρια της γειτονιάς τους δεν θέλουν να το ακούνε. Οι αστοί μας έμαθαν ότι το δημόσιο σχολείο είναι μια καθαρή τυπικότητα, το θέμα είναι να «εκπαιδευτούν» τα παιδιά μόνο για να δώσουν εξετάσεις, ξένες γλώσσες θα μάθουν στα ιδιωτικά φροντιστήρια, το δημόσιο σχολείο είναι μια… ρυπαρή αχρείαστη κουρελού που πληρώνει καθηγητές οι οποίοι δεν ξέρουν την δουλειά τους και εφαρμόζουν το ωρολόγιο πρόγραμμα ως μέρος μιας χρονοβόρας και ανωφελούς κατά τα άλλα συνθήκης. Τι να το κάνεις δηλαδή το δημόσιο σχολείο αφού έτσι κι αλλιώς θα πας φροντιστήριο. Αυτά υπονοούν για το δημόσιο σχολείο και είναι κρίμα που μέχρι τώρα η ΟΛΜΕ και η ΔΟΕ δεν έχουν βγάλει μια ανακοίνωση να μιλήσουν καθαρά για το πώς μπορεί να στηθεί ένα πάμφωτο δημόσιο σχολείο και έχουν μείνει στον στείρο εργατισμό που διεκδικεί κάθε χρόνο χιλιάδες προσλήψεις. Όσο κρίμα είναι ότι το σώμα των πανεπιστημιακών δασκάλων άκουσε σε γενική αλαλία τον δήμαρχο Θεσσαλονίκης να λέει, μεταξύ αστείου και σοβαρού, ότι ένα ποσό 500 ευρώ τον χρόνο ως δίδακτρα για κάθε φοιτητή θα έλυνε το πρόβλημα των πανεπιστημίων. Και δεν σηκώθηκαν κι οι πέτρες από τα νταμάρια. Το θέμα είναι ένα. Οι πλουσιότεροι δεν θέλουν να πληρώνουν φόρο ο οποίος μπορεί να κάνει το δημόσιο σχολείο καλύτερο, και κρύβονται πίσω από πανικόβλητους μικροαστούς. Δεν θέλουν να πληρώνουν τίποτα για την κοινωνία, δεν τους ενδιαφέρει, είναι παγερά αδιάφοροι, είναι πλούσιοι και δεν θα πληρώνουν αυτοί να μαθαίνουν γράμματα τα φτωχαδάκια. Αυτή είναι η ουσία των επιχειρημάτων τους. Είναι μια φωταγωγημένη απανθρωπία, ένας κυνισμός καλυμμένος με τον μεταξωτό πέπλο της χρησιμοθηρίας. Μια κυβερνητική υποχώρηση στο υπό συζήτηση θέμα θα είναι εγκατάλειψη της Παιδείας ως Κοινωνικού Δικαιώματος και προώθηση της αντίληψης ότι αποτελεί μόνο οικονομική δυνατότητα. Κάτι τέτοιο δεν θα ήταν απλά οδυνηρό θα είναι μια ήττα με ανυπολόγιστες παρενέργειες σε βάθος χρόνου και για την αριστερά και για την κοινωνία.

  • Ο δημοσιογράφος του ρ/σ «Στο Κόκκινο 93,4» Απόστολος Λυκεσάς αρθρογραφεί καθημερινά στο alterthess.gr. Ακούστε ζωντανά στο «Κόκκινο 93,4» την εκπομπή «Ορθά- Κοφτά» με τον Απόστολο Λυκεσά Δευτέρα- Παρασκευή 10:00-11:00. Επικοινωνία με τον Απόστολο Λυκεσά στο apostoloslyk1@gmail.com.»

 

και η απάντηση από το Παρατηρητήριο

Το επιχείρημα θα είχε ουσιαστική βάση εάν οι υποδομές του δημοσίου σχολείου ήσαν επαρκείς τόσο για την κάλυψη του αναλυτικού προγράμματος όσο και για την συνολική εκπαίδευση των παιδιών σε πεδία επικουρικά αυτού (πχ ξένες γλώσσες, μουσική κλπ). Οι πράξεις όμως της παρούσας κυβέρνησης (για αυτήν μιλώ εφόσον αυτή κυβερνά), με τους καθυστερημένους διορισμούς των αναπληρωτών (άλλη μια ελληνική πατέντα για την αλλαγή της οποίας ουδείς λόγος γίνεται) και με μόνη μέχρι στιγμής ενέργεια την μετά βδελυγμίας απόρριψη της αριστείας (τι ρετσινιά, αλήθεια!), δείχνουν τη μέχρι στιγμής απροθυμία της κυβέρνησης για την έναρξη ενός ουσιαστικού διαλόγου για την παιδεία. Να προσθέσω εδώ, μιλώντας από την εμπειρία μου ως μαθητής δημοσίου σχολείου ότι είχα καλούς, εξαιρετικούς και ανεπαρκείς καθηγητές. Μήπως θα έπρεπε να ξεκινήσει η αναμόρφωση της παιδείας από μια ουσιαστική αξιολόγηση του εκπαιδευτικού προσωπικού;

Επίσης, να ενημερώσουμε στο σημείο αυτό ότι, πέρα από τα ιδιωτικά σχολεία και τα φροντιστήρια (για τα δεύτερα δέχομαι φυσικά ότι αποτελούν παρενέργεια μεταρρυθμίσεων προηγούμενων κυβερνήσεων), υπάρχουν τα φροντιστήρια ξένων γλωσσών, πληροφορικής, ωδεία κλπ κλπ. Το δημόσιο σχολείο τα καλύπτει αυτά, αν ένας μαθητής θέλει να επιμορφωθεί; Μεταξύ μας μιλάμε… Κι επειδή μπορεί οι αστοί να απαξιώνουν το δημόσιο σχολείο (γενικεύσεις και αοριστίες, είχα και αστούς συμμαθητές, όπως γενίκευση είναι και το ότι οι αστοί απαξιώνουν τη δημόσια και δωρεάν παιδεία, αλλά εντάξει, ο αριστερός λειτουργεί με συλλογικές και όχι ατομικές ηθικές – κάτι αντίστοιχο του τύπου «οι γυναίκες είναι χαζές»-ακραίο παράδειγμα, αλλά καταλαβαίνουμε τι εννοώ), έτσι ακριβώς και η κυβέρνηση απαξιώνει όλες τις παραπάνω παραμέτρους. Συνεπώς θεωρώ ότι λειτουργεί με όρους πολιτικού ρεβανσισμού. Μέχρι να ξεκινήσει σοβαρός διάλογος για την παιδεία, η άποψή μου δεν θα αλλάξει.

ο Παλαιοπασόκος

Advertisements