Στέργιος Πιτσιόρλας (ΤΑΙΠΕΔ): Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ θα κάνει την έκπληξη στις αποκρατικοποιήσεις

 Παρατηρητήριο

«Τα πάντα ρει» είναι η φράση που αποδόθηκε στον φιλόσοφο από την Έφεσο Ηράκλειτο, σίγουρα μια φράση που μπορεί να απεικονίσει με ρεαλιστικότητα τη στροφή και τη σημασία, που πλέον αποδίδει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ στον τομέα των ιδιωτικοποιήσεων, επιχειρώντας να επιστρέψει η ελληνική οικονομία στην ανάπτυξη.

Από τους αφορισμούς του παρελθόντος πλέον η κυβέρνηση περιμένει μέσα στο 2016 μια σειρά ιδιωτικοποιήσεων που θα επιφέρει στα κρατικά ταμεία, από 3 έως 3.5 δισ. ευρώ. Η HuffPost Greece συνομίλησε με τον πρόεδρο του ΤΑΙΠΕΔ Στέργιο Πιτσιόρλα για τους σχεδιασμούς στον τομέα των ιδιωτικοποιήσεων που δρομολογούνται.

Σύμφωνα με τον κ. Πιτσιόρλα, οι αργοπορίες του παρελθόντος έχουν παρέλθει και οι αποκρατικοποιήσεις μπορούν να οδηγήσουν και πάλι τη χώρα στην ανάπτυξη, καθώς πέραν του τιμήματος υπάρχουν και τα οφέλη από τις νέες θέσεις εργασίας.

Αποκαλύπτει ότι το ενδιαφέρον μεγάλων επενδυτικών οίκων του εξωτερικούαπό την Ευρώπη, την Αμερική μέχρι την Κίνα και την Ινδία παραμένει ισχυρό, καθώς η Ελλάδα έχει δυναμική λόγω του τουρισμού αλλά και της γεωστρατηγικής της θέσης.

Θεωρεί ότι μετά τον ΟΔΙΕ, σειρά παίρνει η παραχώρηση των 14 αερoδρομίων στη Fraport και ακολουθούν, ο ΟΛΠ κι ο ΟΛΘ, όπου υπάρχει ζωηρό ενδιαφέρον.

Σύμφωνα με τον κ. Πιτσιόρλα εντός του 2016 θα έχει ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός για τον Αστέρα μετά την εμπλοκή από γνωμοδότηση του ΣτΕ. Αξίζει να σημειωθεί ότι η προσφορά που πλειοδότησε στο διαγωνισμό έφτασε κοντά στα 400 εκατ. Ευρώ, ποσό που κρίθηκε ικανοποιητικό από τη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ.

Ο κ. Πιτσιόρλας μέσω της HuffPost Greece, απευθύνει έκκληση για να προχωρήσει η επένδυση στο Ελληνικό, καθώς όπως υποστηρίζει πρόκειται για ένα έργο που μπορεί από μόνο του να αλλάξει τους δείκτες της ελληνικής οικονομίας.

Τέλος ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ, αποκαλύπτει ότι στις προθέσεις του είναι να δει τους αρχηγούς των κομμάτων της αντιπολίτευσης για να τους ενημερώσει για το φάκελο των ιδιωτικοποιήσεων, αλλά ζητά να ισχύσει από τώρα η απόφαση της Συνόδου Κορυφής, τα έσοδα από τις αποκρατικοποιήσεις να πηγαίνουν όχι μόνο για το χρέος, αλλά και για επενδύσεις και για τη στήριξη των ασφαλιστικών ταμείων. Σύμφωνα με την απόφαση της Συνόδου αυτό θα γίνει όταν δημιουργηθεί αυτό το ειδικό ταμείο και ο κίνδυνος τα όποια έσοδα του ΤΑΙΠΕΔ, να κατευθυνθούν αποκλειστικά για την εξυπηρέτηση του χρέους είναι ορατός. Ας δούμε τι μας είπε.

PITSIORLAS

Διαβάστε αναλυτικά τη συνέντευξη του κ. Στέργιου Πιτσιόρλα στη HuffPost Greece

Για το μέσο πολίτη, που δεν έχει εντρυφήσει στο τι είναι το ΤΑΙΠΕΔ, υπάρχει η αίσθηση ότι το έργο του προχωράει αργά, κάποιες φορές μπορεί και καθόλου. Μπορείτε να μας δώσετε την εικόνα που έχετε εσείς εκ των έσω, από τότε που αναλάβατε;

-Καταρχήν είναι σωστή η εικόνα ότι προχωράει αργά. Γιατί έχει να αντιμετωπίσει το πιο σύνθετο και δύσκολο θέμα, και να αντιπαλέψει με πολύ βαθιά ριζωμένες αντιλήψεις και προκαταλήψεις. Τι εννοώ, το ΤΑΙΠΕΔ έχει ως αποστολή να αξιοποιήσει κομμάτια της δημόσιας περιουσίας. Που σημαίνει ότι θα πρέπει να προχωρήσει σε κάποιας μορφής ιδιωτικοποίηση σε εταιρείες του Δημοσίου και σε ακίνητα του Δημοσίου. Ό,τι έχει να κάνει στην Ελλάδα με το δημόσιο τομέα, είναι θέμα πολύ δύσκολο, γιατί γύρω του υπάρχει ένα πλέγμα συμφερόντων, που δε θέλει να θιγούν τα προνόμιά του. Αυτό είναι κακοδαιμονία του ελληνικού πολιτικού συστήματος, της ελληνικής οικονομίας, που συνομολογούν όλοι αλλά δε θέλουν να το αγγίξουν.

Το ΤΑΙΠΕΔ από τη φύση του και το ρόλο του έρχεται αντιμέτωπο με αυτή την πραγματικότητα. Πρέπει λοιπόν να πείσει π.χ. σε μια παραχώρηση για κάποια χρόνια -δε μιλάμε για πώληση, πολλώ μάλλον δε μιλάμε για ξεπούλημα- ότι αυτό είναι προς το συμφέρον της χώρας, την ώρα που κάποια ειδικά συμφέροντα πλήττονται, κι έχουν τη δύναμη να παρουσιάσουν τη δική τους απώλεια ως απώλεια του συνόλου. Αυτό είναι και το κεντρικό πρόβλημα. Για αυτό η εικόνα ότι το ΤΑΙΠΕΔ προχωράει αργά δεν έχει να κάνει με το ποιος είναι στην κυβέρνηση. Δεν προχωράει αργά επειδή π.χ. είναι κυβέρνηση ο ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος γενικά είχε μια στάση αρνητική στις ιδιωτικοποιήσεις, θα μπορούσε να ήταν και πριν που ήταν η Νέα Δημοκρατία ή το ΠΑΣΟΚ, που συμφωνούσαν, και υποτίθεται στα λόγια ήταν υπέρ των ιδιωτικοποίησεων. Η διαδικασία της αξιοποίησης της περιουσίας είναι ένα σύνθετο θέμα, το οποίο εκ των πραγμάτων θα έχει πολλά εμπόδια.

Εσείς πως σχεδιάζετε να αποφύγετε αυτά τα εμπόδια που περιγράφετε;

-Νομίζω ότι το τελευταίο διάστημα, από τις εκλογές και μετά -αν και είναι μικρό το διάστημα- αν σας πω ότι βρισκόμαστε στην αρχή μιας περιόδου όπου θα επιταχυνθούν οι ρυθμοί του ΤΑΙΠΕΔ, δεν θα ναι ψέμα. Πώς σχεδιάζουμε εμείς: από τη μέχρι τώρα εμπειρία, ξεκινάω από τη διαπίστωση ότι το πρόβλημα των ρυθμών και της υλοποίησης των έργων του ΤΑΙΠΕΔ, δεν είναι θέμα τεχνοκρατικό. Δε λείπουν οι τεχνοκρατικού χαρακτήρα γνώσεις, δε λείπουν τα στελέχη τα τεχνοκρατικά, για να υλοποιήσουν αυτό το έργο. Το θέμα είναι καθαρά πολιτικό. Είναι θέμα πολιτικής διαχείρισης. Και νομίζω ως προς αυτό, υπάρχει μια αλλαγή στο ΤΑΙΠΕΔ. Δηλαδή με την Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ υπήρξε μια διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ η οποία δε στηρίχθηκε αμιγώς σε τεχνοκρατικά κριτήρια, όπως γινόταν προηγούμενα, αλλά και σε πολιτικά κριτήρια. Και αυτό είναι κατά τη γνώμη μου πλεονέκτημα.

Για να σας φέρω ένα παράδειγμα των ημερών, η ολοκλήρωση της διαδικασίας για την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ είναι ένα θέμα κατ’ εξοχήν πολιτικό. Αυτό το πολιτικό θέμα, αυτή την πολιτική διαχείριση, θα πρέπει να την κάνει και μια διοίκηση που μπορεί να την κάνει. Ένα ΤΑΙΠΕΔ που μπορεί να το κάνει, ένα ΤΑΙΠΕΔ που έχει ωριμάσει και σήμερα είναι σε θέση να κάνει αυτή τη διαχείριση που είναι αναγκαία. Έχει και την εμπειρία και το δυναμικό που πια έχει αντιληφθεί αυτή την ανάγκη. Θεωρώ ότι αυτό είναι ένα καινούριο στοιχείο που μας επιτρέπει να προχωράμε πιο γρήγορα.

«Nομίζω στις αποκρατικοποιήσεις θα κάνει την έκπληξη η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, και θα φανεί πιο τολμηρή από τις προηγούμενες κυβερνήσεις. Στα θέματα που αποφάσισε να προχωρήσει, θα προχωρήσει πιο αποφασιστικά»

Έχοντας την εμπειρία αυτών των μηνών, ένας στόχος μια ευχή ή ένα σχέδιο, σε ένα χρονοδιάγραμμα ποιο θα ήταν; Σε πρόσφατη συνέντευξή σας είπατε μάλιστα ότι δεν περιμένετε φέτος ουσιαστικά έσοδα, αλλά περιμένετε από του χρόνου κάτι περισσότερο.

-Θα μιλήσω για ένα πιο άμεσο χρονοδιάγραμμα. Θεωρώ ότι μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2016 θα έχουν ολοκληρωθεί έργα που ήταν σε εκκρεμότητα, που είχαν φτάσει σε ένα σημείο προχωρημένο μεν, αλλά δεν ολοκληρώνονταν, και που είναι πάρα πολύ σημαντικά. Δηλαδή, ένα πολύ μεγάλο κομμάτι από το υφιστάμενο πρόγραμμα του ΤΑΙΠΕΔ, πιστεύω θα έχει υλοποιηθεί μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2016.

Ποια είναι αυτά;

-Είναι τα 14 αεροδρόμια, το λιμάνι του Πειραιά,της Θεσσαλονίκης, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ και η ΕΕΣΣΤΥ, ο ΔΕΣΦΑ, ο ΟΔΙΕ, είναι ο Αστέρας Βουλιαγμένης, θα τρέξει το Ελληνικό, είναι και η Αφάντου νομίζω, που επίσης θα έχει ολοκληρωθεί, αυτά όλα είναι ένα πακέτο πάρα πολύ μεγάλο.

Τα έχετε κοστολογήσει;

-Όχι, δεν τα έχουμε, γιατί δεν ξέρουμε που μπορεί να φτάσει, εγώ το υπολογίζω όμως ότι θα είμαστε στα 3 – 3,5 δισ. μέχρι το 2016.

Ενδιαφέρον υπάρχει;

-Μεγάλο. Αυτό που μπορώ να πω είναι ότι καθημερινά διαπιστώνουμε εδώ στο ΤΑΙΠΕΔ ένα πολύ μεγάλο διεθνές ενδιαφέρον, προφανώς υπάρχει ένα «κράτημα» μέχρι να γίνει η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, όμως το ενδιαφέρον είναι έντονο. Και είναι από όλες τις πλευρές, από Αμερική, Ευρώπη, Αραβικό κόσμο, Κίνα, πρόσφατα κι από Ινδία. Νομίζω ότι αν ολοκληρωθεί η υλοποίηση μεγάλων έργων που σας είπα στην αρχή – και θα ολοκληρωθεί – αυτό θα ενισχύσει το ενδιαφέρον, θα αποδείξει σε όσους σήμερα γυρίζουν γύρω από την Ελλάδα ότι πια μπήκαμε σε μια καινούρια περίοδο. Κι αυτό θα επιταχύνει τις επενδύσεις.

Αυτό το ενδιαφέρον, που λέτε, δεν προσκρούει στο υπάρχον φορολογικό καθεστώς, στη γραφειοκρατία, στο ασταθές πολιτικό περιβάλλον; Όλα αυτά τα χρόνια για έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον ακούγαμε, αλλά η πραγματικότητα μάς διαψεύδει.

-Προφανώς. Τα εμπόδια αυτά είναι δεδομένα. Υπάρχουν όμως πάντοτε τα θετικά σημάδια. Η προσφορά που έδωσε π.χ. η Fraport για τα αεροδρόμια, το 1,2 δισ. είναι κάτι πολύ συγκεκριμένο και κάτι πολύ υψηλό. Μια ψήφος εμπιστοσύνης στις προοπτικές του ελληνικού τουρισμού και στις προοπτικές της χώρας. Προφανώς έχω συνείδηση των δυσκολιών που αναφέρατε, όμως παρά ταύτα το κάνουμε. Όπως επίσης το να υπάρχουν οκτώ υποψήφιοι για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, ενεργοί υποψήφιοι, που είναι από τις μεγαλύτερες εταιρείες στον κόσμο, κι αυτό είναι κάτι πολύ συγκεκριμένο. Οι τρεις μεγάλες εταιρείες στο λιμάνι του Πειραιά. Το τίμημα το οποίο δόθηκε για τον Αστέρα. Δεν είναι αφηρημένα πράγματα αυτά, είναι συγκεκριμένα.

Όλοι ξέρουν τις δυσκολίες που περνά η Ελλάδα σήμερα, το δύσκολο φορολογικό καθεστώς της, αλλά ταυτόχρονα όλοι ξέρουν ότι και μετά τη συμφωνία και τη σταθεροποίηση η Ελλάδα έχει μπροστά της μια περίοδο που όλοι αναμένουν να είναι θετική περίοδος. Αυτό δείχνει η στάση τους. Και πρέπει να πούμε ότι η θέση της Ελλάδας στο χάρτη παραμένει πολύ σημαντική, ειδικά λόγων των διεθνών εξελίξεων. Σε θέματα ενεργειακά, θέματα τουρισμού, θέματα των μεταφορών, τεράστια πλεονεκτήματα της χώρας, που όλοι ποντάρουν σε αυτά ότι θα αξιοποιηθούν. Και ορθώς ποντάρουν. Έχοντας υποστεί ένα βαρύ δημοσιονομικό πρόγραμμα με βαριές συνέπειες, συνειδητοποιούμε ότι δεν υπάρχει άλλος τρόπος να βγούμε από αυτό παρά μόνο με τις επενδύσεις, για να μεγαλώσει η πίτα, και να μπούμε σε ανάπτυξη. Η συγκυρία είναι θετική.

«Ό,τι έχει να κάνει στην Ελλάδα με το δημόσιο τομέα, είναι θέμα πολύ δύσκολο, γιατί γύρω του υπάρχει ένα πλέγμα συμφερόντων, που δε θέλει να θιγούν τα προνόμιά του»

Αν θεωρήσουμε ότι η Ελλάδα βρίσκεται σε οικονομικά αδύναμη θέση, οι επενδυτές που πλησιάζουν, εκμεταλλεύονται αυτό το πράγμα; Κι αν ναι, πώς μπορούμε εμείς να το αντιμετωπίσουμε; (βλέπουμε π.χ. τις καταγγελίες για τη Fraport, βλέπουμε προσφυγές στο ΣτΕ), υπάρχει αυτή η δυσκολία σε σας, να εξασφαλίσετε προσφορές, δεδομένου ότι η Ελλάδα έχει ανάγκη αυτά τα χρήματα;

-Πιο πολύ από το χρήμα, το τίμημα, αξία έχουν αυτές οι διαδικασίες από το συνολικότερο όφελος που θα προκύψει για τη χώρα. Δηλαδή διαβάζω σήμερα ότι τέσσερα ελληνικά αεροδρόμια είναι στα δέκα χειρότερα του κόσμου. Αυτό, το να φτιάξουμε τα αεροδρόμια έχει συνολικότερο όφελος τεράστιας σημασίας. Κι αυτό θα πετύχουμε μέσα από την παραχώρηση που κάναμε στη Fraport. Θα πετύχουμε πολλές καλές υπηρεσίες, και το τίμημα, όποιος λέει ότι είναι μικρό, νομίζω είναι μακρυά από την πραγματικότητα. Όταν η δεύτερη προσφορά απέχει 500 εκατ. δε μπορείς να πεις ότι είναι μικρό. Ίσα ίσα είναι ένα τίμημα υπερβολικά υψηλό, που κανείς αναρωτιέται γιατί.

Η απάντησή μου είναι ότι δόθηκε γιατί αυτοί διέγνωσαν πολύ καλά τις προοπτικές του ελληνικού τουρισμού. Κι αυτό φάνηκε και φέτος, που ο τουρισμός σε αυτή τη συγκυρία πήγε καλύτερα από πέρσι. Και νομίζω εδώ θα κάνει την έκπληξη η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, και θα φανεί πιο τολμηρή από τις προηγούμενες κυβερνήσεις. Στα θέματα που αποφάσισε να προχωρήσει, θα προχωρήσει πιο αποφασιστικά.

Έχετε αντιδράσεις από στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ πάνω σε αυτή την πιο «αποφασιστική» πολιτική;

-Κοιτάξτε, υπάρχει μια ένταση και μια αντίσταση από ένα χώρο που τα προηγούμενα χρόνια είχε μια πολιτική διαφορετική. Είναι θετικό στοιχείο όμως το γεγονός ότι με την εμπειρία διακυβέρνησης της χώρας, υπήρξε μια γρήγορη σχετικά ωρίμανση και συνειδητοποίηση των αναγκών. Προφανώς υπό πίεση, υπό πίεση. Όλα τα κόμματα πιέζουν. Αν δούμε τώρα τι γίνεται στη Βουλή σήμερα, υπάρχουν κόμματα που μέχρι χθες υπερθεμάτιζαν στην υλοποίηση του προγράμματος σταθεροποίησης και σήμερα ως αντιπολίτευση είναι απέναντι. Αυτό δυστυχώς είναι ένα φαινόμενο που συνοδεύει την ελληνική πολιτική ζωή δεκαετίες. Είναι λογικό λοιπόν να έχω μια πίεση από ένα πολιτικό χώρο που για πολλά χρόνια ήταν αντίθετος στις ιδιωτικοποιήσεις, από ιδεολογικούς λόγους.

Όμως εγώ θετικά κρίνω το γεγονός ότι αυτό το κόμμα κατέβηκε στις εκλογές με συγκεκριμένο πρόγραμμα που αφορούσε ιδιωτικοποιήσεις και που τώρα μετά τις εκλογές ως κυβέρνηση δείχνει μια αποφασιστική στάση. Δε σημαίνει ότι άλλαξε η θέση όλων των ανθρώπων ξαφνικά. Συλλογικά όμως έχουμε μια πολιτική σε σωστή κατεύθυνση. Κι εμένα μου δίνει τη βάση να υλοποιήσω το πρόγραμμα με ρυθμούς πολύ πιο γρήγορους. Σε κάθε φάση θα έχουμε αντιστάσεις, συζητήσεις, προβλήματα. Το θέμα είναι αν μέσα από όλα αυτά προχωράμε στο στόχο μας. Και μια άλλη πλευρά, το πως γίνεται μια διαδικασία αξιοποίησης δημόσιας περιουσίας έχει σημασία. Ο τρόπος που θα γίνει, οι μορφές που θα επιλεγούν, έχουν τεράστια σημασία. Και μέσα από όλες αυτές τις κόντρες ωριμάζουμε κι εμείς ως ΤΑΙΠΕΔ, για να επιλεγούν στο μέλλον μορφές που θα είναι πιο αποδεκτές από την κοινωνία και ταυτόχρονα θα πετυχαίνουν τον ίδιο στόχο.

Όμως εγώ θετικά κρίνω το γεγονός ότι αυτό το κόμμα κατέβηκε στις εκλογές με συγκεκριμένο πρόγραμμα που αφορούσε ιδιωτικοποιήσεις και που τώρα μετά τις εκλογές ως κυβέρνηση δείχνει μια αποφασιστική στάση

pitsiorlas

Τι εννοείτε;

-Να αποφευχθούν ακρότητες. Να φέρω ένα παράδειγμα. Όταν έχεις μια ανώνυμη εταιρεία και πουλάς το πλειοψηφικό της πακέτο, δε χρειάζεται να πουλήσεις το 67%, αρκεί και το 51%. Θα αρκούσε και μειοψηφικό πακέτο και management, θα είχε τα ίδια αποτελέσματα. Δηλαδή το «Ελ. Βενιζέλος» είναι ένα παράδειγμα προς μίμηση, λειτουργεί θαυμάσια. Αλλά με ιδιωτικό management. Πολλά μπορούν να γίνουν, πολλές μορφές μπορούν να επιλεγούν. Σημασία έχει να πετυχαίνουν τον οικονομικό στόχο και ταυτόχρονα να έχουν τη μέγιστη δυνατή κοινωνική αποδοχή. Τίποτα δε μπορεί να γίνει σε κόντρα με την κοινωνία. Πρέπει να αλλάξει η κουλτούρα όλης της ελληνικής κοινωνίας ως προς τα θέματα αυτά. Αυτό είναι το μεγάλο στοίχημα. Να καταλάβουμε ότι έχουμε μια μεγάλη περιουσία να αξιοποιήσουμε, και αυτό θα είναι προς όφελος της κοινωνίας. Και από την άλλη, όλοι όσοι αντιδρούν δεν αντιδρούν για λόγους ιδεολογικούς, ένα μεγάλο κομμάτι αυτών που αντιδρούν, το κάνουν επειδή θέλουν να υπερασπιστούν μια κατάσταση που τους βολεύει, αλλά που δε βολεύει την κοινωνία.

Μια παρένθεση να κάνω πάνω σε αυτό που είπατε για το ιδιωτικό management, είναι στις προθέσεις σας μια τέτοια διαχείριση στα δίκτυα με ρεύματα, νερά, μεταφορές;

-Αλλού μπορεί να γίνει, εδώ δε μπορεί να γίνει. Εξαρτάται. Δεν υπάρχει κανόνας. Σε ένα λιμάνι θα μπορούσε να γίνει, σε μια μαρίνα θα μπορούσε να γίνει. Σε ό,τι αφορά τα δίκτυα νερού για παράδειγμα, εκεί είχαμε μια απόφαση του ΣτΕ μετά από μια μεγάλη κοινωνική ένταση που είπε ότι πρέπει η πλειοψηφία των μετοχών να ανήκει στο Δημόσιο, να υπάρχει έλεγχος του Δημοσίου. Και σε αυτό το σημείο να πούμε ότι ο έλεγχος του Δημοσίου μπορεί να εξασφαλιστεί με πολλούς τρόπους. Αλλά ότι πρέπει να υπάρχει ο έλεγχος αυτός σε επιχειρήσεις που εξασφαλίζουν την παροχή κοινωνικών υπηρεσιών και αγαθών, στα οποία δε μπορούν να γίνουν εκπτώσεις, θεωρώ ότι είναι σωστό. Το αν λειτουργούν σωστά είναι θέμα που αντιμετωπίζεται και λύνεται. Είναι θέμα ευθυκρισίας πολιτικής. Και επιμένω στην πολιτική κρίση γιατί αν κάποιος το βλέπει μόνο με οικονομικούς όρους, θα κάνει άλλο πράγμα. Πρέπει να υπάρχει συνδυασμός.

Πριν μιλήσατε για αντιδράσεις πολιτικές που μπορεί να δέχεστε. Είναι ευάλωτο το ΤΑΙΠΕΔ σε πολιτικές παρεμβάσεις;

-Όχι. Όχι, δεν είναι. Τουλάχιστον επί των ημερών μου. Και δε μπορώ να πω ότι έχουν εκδηλωθεί. Υπήρξε μια πολιτική στάση της κυβέρνησης την πρώτη περίοδο που ήταν σαφής, και μια πολύ σαφής στάση τώρα, μετά τις εκλογές, που είναι όμως η πολιτική της κυβέρνησης. Δεν αφορά παρεμβάσεις στο ΤΑΙΠΕΔ. Το ΤΑΙΠΕΔ εκ των πραγμάτων κινείται στο πλαίσιο μιας κυβερνητικής πολιτικής. Αυτό που δε δεχόμαστε είναι να μας υποδείξουν συγκεκριμένους τρόπους ή ζητήματα. Η αντίρρηση που υπήρχε από την πλευρά του ΣΥΡΙΖΑ ήταν ιδεολογικού χαρακτήρα. Και όπου υπάρχει εξακολουθεί να είναι τέτοια. Μιλάω για το κόμμα του ΣΥΡΙΖΑ και την Κυβέρνηση.

  • Γιατί θυμόμαστε τη δήλωση του Πρωθυπουργού τον Αύγουστο του 2013 ότι «το ΤΑΙΠΕΔ εκποιεί το δημόσιο πλούτο και τη φυσική ομορφιά της χώρας…έναντι πινακίου φακής».

-Αυτό σας λέω, ήταν μια ιδεολογική προσέγγιση. Η προσέγγιση αυτή μέσα από τη διαδικασία της διακυβέρνησης, των διαπραγματεύσεων έχει μετεξελιχθεί σε ένα πολιτικό πρόγραμμα που τέθηκε στην κρίση του ελληνικού λαού και εγκρίθηκε κιόλας. Και κινείται σε θετική κατεύθυνση.

Η αντιπολίτευση έχει επικοινωνία με το ΤΑΙΠΕΔ;

-Προφανώς. Δεν έχουμε κλειστές πόρτες. Μάλιστα δική μου πρόταση είναι να επισκεφθώ πολύ σύντομα και τους πολιτικούς αρχηγούς για να έχουν μια πολύ αναλυτική ενημέρωση. Δεν έχουμε κάτι να κρύψουμε. Είναι διαδικασίες απολύτως διαφανείς.

Με τη Fraport τέθηκε θέμα αναπροσαρμογής της συμφωνίας;

-Πέρασε μία περίοδος προβληματισμού. Ιδιαίτερα το καλοκαίρι με την αβεβαιότητα που υπήρχε, για το αν θα έπρεπε να συνεχίσει ή όχι, όμως αυτή η περίοδος έκλεισε, με την ανανέωση της ίδιας προσφοράς πριν μια βδομάδα. Αυτό το νόημα είχε η ανανέωση, ότι συνεχίζει να προσφέρει αυτό το τίμημα, με την ίδια σύμβαση. Κι αυτό θα γίνει μέχρι το Δεκέμβρη. Η επιδίωξη πάντως είναι να τελειώσουμε γρήγορα.

Στον Αστέρα όμως είχατε μια πρώτη προσφορά. Έτσι δεν είναι;

-Στον Αστέρα όχι μόνο πρώτη προσφορά, είχαμε πολλές προσφορές κι είχαμε και επιλογή. Η πρώτη προσφορά ήταν 410 εκατομμύρια. Κόλλησε η εξέλιξη διότι υπήρξε μια απόφαση για γνωμοδότηση του ΣτΕ η οποία έκρινε ότι το σχέδιο που παρουσιάστηκε βλάπτει από οικολογικής πλευράς τα συμφέροντα του Δημοσίου και της περιοχής. Και τώρα επεξεργαζόμαστε ένα νέο σχέδιο που να κινείται στη βάση των παρατηρήσεων το ΣτΕ για να το υποβάλλουμε ξανά.

Όταν ιδρύθηκε το ΤΑΙΠΕΔ ο αρχικός στόχος τέθηκε στα 50 δισ. ευρώ. Θέλω να μου πείτε αν το θεωρείτε υπερ -αισιόδοξο.

-Το βρίσκω αυθαίρετο. Γιατί 50 δηλαδή κι όχι 40;

Δηλαδή απλώς πετάχτηκε ένα νούμερο στη δημοσιότητα, έτσι;

-Ένα νούμερο, έτσι. Η εικόνα είναι ότι το ελληνικό Δημόσιο σε ακίνητη περιουσία έχει μεγάλη. Το τι έσοδα μπορεί να αποκομίσει από την αξιοποίησή της είναι θέμα επιλογών και μορφών που θα επιλέξει. Και θέμα μιας πολύ συστηματικής προσπάθειας για ωρίμανση αυτής της περιουσίας. Δηλαδή, θα πρέπει να επιληφθούν πολλά μέτρα, να ξεκαθαριστούν τα ακίνητα του Δημοσίου, και να ετοιμαστούν με τρόπο που να αποτελούν πηγές εσόδων, είτε μέσα από πώληση είτε από άλλη μορφή αξιοποίησης. Αυτό είναι μια διαδικασία που κανείς δε μπορεί να αποτιμήσει τι θα σου αποδώσει. Καλό είναι να μη βάζουμε νούμερα. Το να φτιάξουμε μια ομάδα ακινήτων, και να πούμε τι μπορεί να αποδώσει, είναι αυθαίρετο. Έχουμε δυο μεγάλα λιμάνια. Το ποιο θα είναι το τίμημα που θα προσφερθεί δεν το ξέρουμε. Κι εξαρτάται κι από τον ανταγωνισμό, σας λέω στη Θεσσαλονίκη είναι οκτώ υποψήφιοι. Στον Πειραιά τρεις. Είναι πάντα σχετικό. Και είναι και θέμα ποια στιγμή το κάνεις. Αν βγάλουμε να πουλήσουμε πχ. τώρα μετοχές μιας εταιρείας μέσω χρηματιστηρίου, θα πάρουμε ελάχιστα λεφτά.

Η δήλωση που είχε κάνει ο κ. Σπίρτζης επί ΤΕΕ για την αξία του Ελληνικού (ότι ήταν πολύ κάτω της συμφωνηθείσας) ήταν αντικειμενική ή σχετική;

-Όλα αυτά είναι σχετικά. Υπάρχει και μία παρεξήγηση. Εμείς στο Ελληνικό δεν πωλήσαμε οικόπεδα δίπλα στη θάλασσα. Εδώ υπάρχει ένα έργο που προβλέπει πάρα πολύ μεγάλες επενδύσεις περίπου 6 δισ. και πρέπει να υπολογίσετε το συνολικό όφελος. Το Δημόσιο δε θα χει όφελος μόνο επειδή πουλάει κάτι. Θα έχει από τις θέσεις εργασίας, από τα φορολογικά έσοδα που είναι τεράστια, από την προσέλκυση των τουριστών κ.α. Άρα όταν κανείς αποτιμά την αξία του έργου, θα αποτιμήσει την αξία του έργου με διαφορετικό τρόπο. Και η αποτίμηση πάντα στο ΤΑΙΠΕΔ γίνεται από ανεξάρτητους αποτιμητές διεθνείς οίκους, εξειδικευμένους σε τέτοιου είδους αποτιμήσεις και δε γίνεται με αυθαίρετο τρόπο.

Θεωρείτε ότι η προηγούμενη συμφωνία για το Ελληνικό είναι μια βάση για να συνεχίσει τώρα το ΤΑΙΠΕΔ;

-Εγώ νομίζω ότι το Ελληνικό θα πρεπε να προχωρήσει αμέσως. Θα πρεπε να γίνει μια τελική συνεννόηση με τους επενδυτές. Διότι στην κόντρα που γινόταν μέχρι τώρα υπέρ και κατά του Ελληνικού, δεν υπήρξε μια νηφάλια δυνατότητα για συζήτηση επί διαφόρων πλευρών του έργου. Δηλαδή, οι γύρω Δήμοι της περιοχής ήταν αντίθετοι στο έργο, μένανε στο σύνθημα «Όχι στο Ελληνικό». Δεν μπήκαν ποτέ σε μια συζήτηση με τους επενδυτές για προβλήματα που αφορούν τους Δήμους τους και πρέπει να λυθούν.

Τώρα η κατάσταση είναι διαφορετική. Θεωρώ ότι μια συζήτηση ανάμεσα στην κυβέρνηση, την τοπική αυτοδιοίκηση και τους επενδυτές είναι αναγκαία πριν ξεκινήσει η υλοποίηση του έργου. Είναι ένα πολύ μεγάλο έργο και δε μπορεί να γίνει χωρίς απόλυτη συνεννόηση η οποία απαιτείται τώρα, στη βάση της σύμβασης που έχει υπογραφεί -θα δούμε βελτιώσεις που πρέπει να γίνουν – για να ξεκινήσει άμεσα.Όσο πιο γρήγορα ξεκινήσει το Ελληνικό τόσο καλύτερα για την ελληνική οικονομία. Από μόνη της η υλοποίηση αυτού του έργου μπορεί να αλλάξει προς το καλό όλους τους δείκτες της οικονομίας. Είναι τόσο μεγάλο έργο, που δε θα υπάρχει αντίστοιχο έργο σε όλη την Ευρώπη. Επομένως πρέπει να μετρήσει κανείς το όφελος που θα έχει ξεκινώντας, και να σκεφτεί αν τα αφήσουμε όπως είναι για άλλα τόσα χρόνια κι αναζητούμε μια βέλτιστη λύση, τι θα χάσουμε. Θα χάσουμε πολύ περισσότερα. Όποιος περνάει από κει το βλέπει. Μια περιοχή που ρημάζει, ενώ θα μπορούσε να είναι πηγή εσόδων και ζωής. Ενδεχομένως να συμφωνήσω ότι δεν ήταν το καλύτερο τίμημα. Η διαφορά που θα προκύψει από ένα καλύτερο τίμημα δεν καλύπτει τις απώλειες από το πέρασμα του χρόνου. Είναι μεγάλη η καθυστέρηση. Πέρα από το ότι ένας διαγωνισμός ολοκληρώθηκε νόμιμα, έχει περάσει από όλους τους ελέγχους, έχει εγκριθεί και από το Ελεγκτικό Συνέδριο, και δε μπορεί κανείς έτσι ελαφρά τη καρδία να το διαγράφει. Αυτοί που πήραν μέρος στο διαγωνισμό κάναν έξοδα, κι επομένως δεν έχουν και κανένα λόγο να μπλεχτούν σε μια τέτοια προστριβή. Θεωρώ ότι όσο το καθυστερούμε χάνουμε. Να γίνει λοιπόν μια συνεννόηση ανάμεσα σε κυβέρνηση, τοπική αυτοδιοίκηση και επενδυτές να βελτιωθεί το σχέδιο και να ξεκινήσει η άμεση υλοποίηση.

Αυτό βέβαια δεν εξασφαλίζει και την αλλαγή νοοτροπίας των τοπικών κοινωνιών που είπατε.

-Νομίζω ότι η κοινωνία αναμένει την υλοποίηση του έργου. Η πλειοψηφία της κοινωνίας. Υπάρχουν κομμάτια που θα αντιδράσουν, αλλά στις τελευταίες δημοτικές εκλογές προέκυψαν διοικήσεις που γενικά είναι θετικές με το έργο. Κι αυτό δεν είναι τυχαίο. Είναι ώριμο πια ότι κάτι πρέπει να γίνει στο Ελληνικό. Κι αυτή η ανάγκη είναι ώριμη.

Δηλώσατε ότι φέτος δε θα υπάρχουν ουσιαστικά έσοδα από αποκρατικοποιήσεις. Αυτό δεν αποτελεί μια πίεση για αποτελέσματα στο Ταμείο;

-Όσο και να μας πιέσουν, η υλοποίηση των έργων έχει συγκεκριμένους ρυθμούς και προϋποθέσεις. Αν ξεκινούσαμε πριν έξι μήνες, με τους ρυθμούς αυτούς σήμερα τα πράγματα θα ήταν διαφορετικά. Τώρα δεν προλαβαίνουμε μέσα στο 2015 να έχουμε έσοδα. Γιατί θα υπογράψουμε μεν τη σύμβαση με τα αεροδρόμια, η εκταμίευση όμως θα γίνει όταν παραδοθούν τα αεροδρόμια. Το σωστό είναι να πούμε την αλήθεια και να μαστε ρεαλιστές. Δεν προλαβαίνουμε μέσα στο 2015. Θα έχουμε έσοδα το 2016, αρκετά έσοδα, και το θέμα είναι ότι και για τα έσοδα αυτά -και είναι ένα μεγάλο θέμα εδώ- πρέπει να δούμε την κατανομή τους.

Έγινε μια συμφωνία το καλοκαίρι, όπου προβλέπει μια αλλαγή στη χρήση αυτών των εσόδων. Μέχρι τώρα το ΤΑΙΠΕΔ ότι λεφτά εισπράττει από ιδιωτικοποιήσεις, οφείλει να τα βάζει σε ένα λογαριασμό που πάει για την εξυπηρέτηση του χρέους. Το καλοκαίρι συμφωνήθηκε ότι τα λεφτά από τις ιδιωτικοποιήσεις θα χρησιμοποιηθούν με άλλο τρόπο. Θα πηγαίνουν για το χρέος αλλά θα πηγαίνουν και για επενδύσεις και για τα ταμεία. Νομίζω ότι αυτό πρέπει να αρχίσει από σήμερα. Και τα έσοδα, τα άμεσα έσοδα που θα έχει το ΤΑΙΠΕΔ, να μοιραστούν με τον κανόνα το νεότερο.

«Όσο πιο γρήγορα ξεκινήσει το Ελληνικό τόσο καλύτερα για την ελληνική οικονομία. Από μόνη της η υλοποίηση αυτού του έργου μπορεί να αλλάξει προς το καλό όλους τους δείκτες της οικονομίας. Είναι τόσο μεγάλο έργο, που δε θα υπάρχει αντίστοιχο έργο σε όλη την Ευρώπη»

Δεν είναι ξεκάθαρο δηλαδή το τι πάει που;

-Μέχρι στιγμής όλα πηγαίνουν στο χρέος.

Και πως θα εφαρμοστεί ο νεότερος κανόνας; Με κάποιο νόμο;

-Όχι με νόμο. Πρέπει να επιβεβαιωθεί ξανά και όσον αφορά τα έσοδα του ΤΑΙΠΕΔ. Πρέπει να υλοποιηθεί από τώρα. Είναι μέρος της συμφωνίας του καλοκαιριού.

Δηλαδή αν εσείς είχατε σήμερα 5 δισ. έσοδα θα έπρεπε όλα αυτά να πάνε στην εξυπηρέτηση του χρέους;

-Πρέπει γρήγορα να συμφωνηθεί, θεωρώ ότι θα πρέπει να το αποδεχθούν κι οι δανειστές αυτό, ότι η κατανομή των εσόδων θα γίνεται με βάση τη συμφωνία του καλοκαιριού. Νομίζω ότι είναι λογικό να λυθεί.

Βρισκόμαστε σε ένα μεταβατικό ΤΑΙΠΕΔ, σωστά; Με το νέο Ταμείο για το οποίο έγινε πολύς λόγος, για την έδρά του, το ρόλό του, κτλ. Πώς θα λειτουργήσει αυτό το Ταμείο; Θα μπορέσει να κάνει πιο ποιοτική δουλειά;

-Ακόμα δεν ξέρουμε ακριβώς. Υπήρχε μια δέσμευση να φτιαχτεί μια ομάδα εργασίας που να επεξεργαστεί τη δομή του νέου Ταμείου, δεν έχει ξεκινήσει ακόμα, επομένως δεν έχω κάτι να πω. Εκείνο που έχω να πω είναι ότι το ΤΑΙΠΕΔ όπως και το ΤΧΣ για τις τράπεζες είναι δομές που έχουν δοκιμαστεί, και αποδίδουν έργο. Και το δυναμικό τους πρέπει να αξιοποιηθεί. Να μην ξαναρχίσουμε από την αρχή. Τώρα το πως θα γίνει αυτό δεν το ξέρω.

Το χρονοδιάγραμμα δηλαδή λέει ότι το ΤΑΙΠΕΔ θα παραμείνει μέχρι;

-Το ΤΑΙΠΕΔ έχει να υλοποιήσει ένα πρόγραμμα. Από κει και πέρα, αν θα υπάρξει μια πρόβλεψη όλα αυτά να ενσωματωθούν στο νέο Ταμείο, δεν το ξέρω. Ας μην μπούμε σε αυτή τη συζήτηση, γιατί ακόμα δεν έχει ξεκινήσει.

Που πιστεύετε ότι οφείλεται η αποχώρηση στελεχών από το ΤΑΙΠΕΔ;

-Υπήρξε μια περίοδος, πριν οριστεί και η νέα διοίκηση, πριν το Μάρτιο, όπου είχαμε αποχωρήσεις στελεχών. Νομίζω ότι οφείλεται στο γεγονός ότι υπήρξε μια αβεβαιότητα ως προς το ρόλο και το μέλλον του Ταμείου. Έτσι κάποια στελέχη προτίμησαν να αναζητήσουν στην αγορά θέση εργασίας -γιατί να μην ξεχνάμε ότι μιλάμε για στελέχη με πολλά προσόντα. Δε νομίζω ότι υπάρχει τέτοιο θέμα σήμερα. Απεναντίας εμείς ενισχύουμε το δυναμικό μας.

Πόσα άτομα απασχολείτε;

-35-40, και σε όλα τα έργα έχουμε συμβούλους, οικονομικούς, τεχνικούς, νομικούς.

Να περιμένουμε κάποια καλή είδηση μετά τον ερχομό Ολάντ και επιχειρηματιών στην Αθήνα;

-Εδώ στους διαγωνισμούς που τρέχουν υπάρχει γαλλικό ενδιαφέρον για την ΕΕΣΣΤΥ, τη συντήρηση. Υπάρχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον, μετέχουν στο διαγωνισμό ενεργά, αλλά το ΤΑΙΠΕΔ έχει ένα πρόγραμμα πολύ συγκεκριμένο και οι τομείς της οικονομίας είναι πάρα πολλοί. Κι επομένως το ότι έρχεται με επιχειρηματίες κάτι σημαίνει. Εγώ όμως θεωρώ ότι υπάρχουν πάρα πολλά πεδία που θα μπορούσαν να υπάρξουν συνεργασίες. Και σε πολλά θέματα να συνεργαστούμε, θα ωφεληθούμε. Να φέρω ένα παράδειγμα. Εδώ στο ΤΑΙΠΕΔ έχουμε πολύ συχνά αιτήματα από ξένους επενδυτές, που ενδιαφέρονται για αγροτικά προϊόντα, ή για εξαγωγές. Η Γαλλία είναι μια από τις χώρες με μεγάλη εμπειρία στα θέματα αυτά, και θα μπορούσαμε να διδαχθούμε πράγματα. Ο τομέας των αγροτικών προϊόντων είναι ένας τομέας που πρέπει να μελετήσουμε αρκετά.

Μιας και είστε συνομιλητής με την πολιτική ηγεσία, και προφανώς τον Πρωθυπουργό, η σκέψη σας, η εισήγησή σας, η συμβουλή σας, και έχοντας και λόγω θέσης επαφές με ισχυρούς επιχειρηματίες από όλο τον κόσμο, όσον αφορά το θέμα της φορολογίας των επιχειρήσεων, ποια είναι;

-Εδώ είναι το πιο δύσκολο θέμα. Προφανώς δεν είναι θέμα ΤΑΙΠΕΔ, αλλά θα σας πω μια προσωπική γνώμη. Έχουμε φτάσει στο χειρότερο σημείο σε θέματα φορολογικά.Το καθεστώς αυτή τη στιγμή αποτελεί αντικίνητρο για επενδύσεις στην Ελλάδα. Και στον ανταγωνισμό με τις γύρω χώρες προφανώς υστερούμε. Αυτά τα επίπεδα φορολόγησης προκύπτουν από τις ανάγκες της δημοσιονομικής προσαρμογής και από το γεγονός ότι από την πλευρά των δανειστών υπάρχει μια υπερβολή στην πίεση αυτή. Εγώ έχω τη εντύπωση ότι αν προχωρήσουμε αποφασιστικά στον τομέα των ιδιωτικοποιήσεων και φανούν οι προοπτικές ανοίγματος των επενδύσεων στην Ελλάδα, αυτό θα βοηθήσει τη συνολικότερη διαπραγμάτευση. Να είναι δηλαδή η πίεση μικρότερη, και να έχει θετικά αποτελέσματα.

Άρα πιθανολογούμε ότι τα αεροδρόμια θα είναι η πρώτη ιδιωτικοποίηση που θα γίνει;

-Σήμερα, αύριο (σ.σ. 20/10/15) θα κυρωθεί με νόμο από τη Βουλή η ιδιωτικοποίηση του ΟΔΙΕ, που υπεγράφη τον Απρίλιο. Θα τελειώσει. Διότι ο ΟΔΙΕ έχει πάρα πολλούς απασχολούμενους, και θα είχαμε πρόβλημα αν δε γινόταν. Τα έσοδα δεν είναι πάρα πολλά, είναι 40 εκατομμύρια, αλλά όμως είναι μεγάλο το όφελος για την απασχόληση, την ανάπτυξη των ιπποδρομιών στην Ελλάδα, και τα φορολογικά έσοδα. Λογικά η πρώτη μεγάλη σύμβαση που θα υπογραφεί θα είναι τα αεροδρόμια, και μετά περιμένουμε τις δεσμευτικές προσφορές για ΟΛΠ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ΟΛΘ. Και πρέπει να κλείσουμε τη συμφωνία για τον Αστέρα και να ολοκληρώσουμε την ιδιωτικοποίηση του ΔΕΣΦΑ. Αυτά είναι τα μεγάλα έργα, και ελπίζουμε μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2016 να έχουν γίνει.

Πηγή: Huffington Post

Advertisements